Spendanalyse

Wilt u ook uw inkopen optimaliseren?
Efficiënter en effectiever inkopen. Het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het mogelijk. Houd uw inkoopproces in uw organisatie tegen het licht met behulp van de spendanalyse.

De spendanalyse van sZIP is gebaseerd op gedegen kennis van inkoopmanagement en is een kwantitatief onderzoek naar de inkoop in uw organisatie.
Wij brengen uw huidige inkoopsituatie nauwkeurig in beeld. Op basis hiervan komen we met concrete voorstellen om uw inkoophuis op orde te brengen. U kunt direct aan de slag met besparingsacties.

Hoe werkt de spendanalyse?
In de spendanalyse voeren we op basis van de beschikbare data in uw crediteurenadministratie een zorgvuldig onderzoek uit. Dit levert representatieve informatie op om een aantal basisvragen te beantwoorden:
1. Wat koopt u in?
2. In welke hoeveelheden?
3. Bij wie koopt u in?
4. Met welke inkoopfrequentie?
5. Welke afdelingen kopen in?

Op basis van het onderzoek splitst sZIP de resultaten uit naar inkoop(procuct)groep, afdeling of vestiging, budgethouder, leverancier, geografische spreiding en Kraljic-kwadrant. U ontvangt een overzichtelijke rapportage dat u online kunt raadplegen. De visuele presentatie helpt u snel inzicht te krijgen in de uitkomsten. U bepaalt zelf, eventueel na concrete adviezen van onze consultants, op eenvoudige wijze welke vervolgstappen nodig zijn om uw besparingsdoelstellingen te behalen. Daar kunnen wij u desgewenst ook bij helpen.